Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, aceptes l'ús que en fem.

Publicitat

TEMES: Tàrraco
Cultura

El festival romà viu una de les edicions més concorregudes amb la seva aproximació a la cultura egípcia, amb 27 espectacles nous

Dissabte, 28 Mai 2016 08:18

Recta final i intensa de Tarraco Viva

Cultura

Aquest cap de setmana es concentra el gros d'activitats sobre Roma i Egipte

Cultura

Els actes tindran lloc aquest cap de setmana a Centcelles i als Munts

Dissabte, 21 Mai 2016 19:56

Sense cap de setmana fluix

Cultura

Els primers dies festius del festival Tarraco Viva, tradicionalment tranquils, registren un elevat nombre de visitants, atrets per les noves propostes

Tàrraco Viva ja no té caps de setmana tranquils. Si, tradicionalment, els primers dies festius del festival patien menys aglomeracions de visitants, ara aquesta circumstància ja és cosa del passat, ja que l’edició d’enguany funciona a tot gas des del primer dia.

“Aquests primers dies sempre eren tradicionalment més tranquils, però ara ja no és així, ja que estem tenint ple total a totes les activitats”, comenta el director i alma mater del festival, Magí Seritjol, que punta que els responsables de fer realitat la cita de Tarragona amb la reconstrucció històrica estan “orgullosos i satisfets” del bon nivell d’acollida d’aquests primers dies del festival.

D’entre les propostes que ja s’han quedat sense entrades, destaquen tots aquells espectacles que fan referència a l’Antic Egipte, la cultura ancestral convidada a l’edició d’enguany. Així ho demostren espectacles com ’Mòmia, el viatge al més enllà’, un espectacle de reconstrucció històrica que mostra pas a pas el complicat procés de momificació que feien servir els antics egipcis i que es val d’una posada en escena curosa i delicada, de màscares confeccionades fins el mínim detall i d’un conjunt d’actors que traslladen sense por a l’espectador a aquest ritus mil·lenari.

Altres actes nous d’enguany que miren cap a Egipte són la visita comentada ’Kemet, la terra negra’ o l’espectacle de reconstrucció ’Adrià i Antínous. Sacrifici al Nil’,, propostes que ofereixen fer un pas enrere de milers d’anys sense haver de facturar maletes.

D’aquesta manera, mòmies, faraons, divinitats associades a la mort i el perenne ’més enllà’ han estat alguns dels protagonistes d’aquest primer cap de setmana que, per a molts ha estat la primera presa de contacte amb l’antic Egipte, conegut encestralment com Kemet, el país de la terra negra. Aquesta regió -dominada per les anades i vingudes del Riu Nil que, cíclicament negava les terres del seu voltant deixant-les d’un color fosc que va batejar a la regió- és l’autèntica estrella de l’edició d’enguany del festival, que explora les connexions i el llegat que s’estableixen entre dos monstres com són les cultures romana i egípcia. Segons apunta el director del festival, Magí Seritjol, els pròxims anys el festival se centrarà en altres cultures mil·lenàries.

Tàrraco segueix viva al festival

Tot i que Egipte és un dels grans protagonistes de l’edició d’enguany de Tarraco Viva, la cita dels tarragonins amb la seva història i cultura manté en actiu aquells espectacles de recreació històrica que formen part de la tradició del festival.

Així, enguany conviuen espectacles d’estrena amb altres propostes veteranes que ja formen part de la columna vertebral d’u festival que mira al passat amb rigor, però amb una gran capacitat d’entretenir a petits i grans.

Els espectadors tornen a tenir l’ocasió d’endinsar-se en propostes de solvència contrastada, com són són els espectacles de gladiadors romans -que cada any ofereixen un espectacle únic a l’Amfiteatre- o dels espectacles de recreació històrica a càrrec dels grups locals de Tarragona que dibuixen amb gran encert com podia ser la vida quotidiana dels ciutadans de Tàrraco mostrant com vivien, què i com menjaven, com es guarien les ferides o quines històries explicaven per entretenir-se. El programa inclou propostes per als més petits, tallers de manualitats o degustacions gastronòmiques.

Patrimoni

Ahir es va inaugurar al pretori la mostra central i els tallers ‘Déus, faraons i mòmies'

Gastronomia

Enguany es presenten dues begudes oficials, la cervesa Rositvum i el vi cel Celler El Mèdol, i el tast previ Convivium

Onze restaurants de Tarragona oferiran, del 13 al 29 de maig, un centenar de plats de cuina romana, en el marc de les XIX Jornades Gastronòmiques ‘Tarraco a Taula', que se celebren a l’empara del festival Tarraco Viva.

L’edició d’enguany presenta tres novetats, com bé ha explicat el president de l’Associació Tàrraco a Taula, Carlos Segarra. Per primera vegada, es comptarà amb dues begudes oficials: la ‘Rositvm’, cervesa elaborada amb mel de taronger que treu al mercat la cervesa Rosita, i el vi natural del Celler El Mèdol, etiquetat amb ‘Tarraco Taula’ i definit per Segarra com un vi amb “una textura i un paladar especial”. També se celebrarà el ‘Convivium’, un tast previ de productes que servirà per anar fent boca.

El ‘Convivium’

El proper dia 11 de maig, a les 20h, a la Casa Canals, es farà el ‘Convivium’, una festa d’inauguració de les jornades amb una degustació prèvia, que servirà per presentar oficialment les jornades de ‘Tarraco a Taula’.
La celebració adoptarà la forma d’un bufet lliure en el qual se serviran plats com ‘Pernae’, cuixa de porc cuita amb vermut i préssecs secs; ‘Ostrea’, ostra rissada del Delta en escabetx; entre d’altres. Hi participaran els restaurants d’El Cortijo, El Cócvla, El Llagut, El Txar3verd, l’Almosta i el Palau de Baró.

El bufet lliure costarà 25€ i els tiquets es podran adquirir a les tres oficines de Turisme de la ciutat i als sis restaurants que hi participen.

Preu dels menús

Pel que fa als establiments, alguns oferiran plats i racions que oscil·laran entre els 3 i 6 euros. D’altres restaurants han optat per menús a 25 euros i també es comptarà amb menús de 35euros. Tots ells cuinaran d’una manera diferent.

Tecnologia

Impulsat per l'ICAC i la UAB, serà un “joc seriós”, per aprendre a través del joc i la tecnologia

El circ romà de Tarragona serà pres com a prova pilot per crear un serious game (“joc seriós”), o sigui, una nova plataforma d'aprenentatge a través del joc i la tecnologia. Són investigadors de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC) i de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) els que han engegat aquest projecte pioner, que permetrà donar a conèixer aquest monument de Tàrraco entre els escolars. La iniciativa ha estat seleccionada pel projecte Arrel de RecerCaixa, i ha rebut una dotació de 100.000 euros perquè es pugui dur a terme.

La previsió és que aquest primer “joc seriós” per conèixer el circ s'enllesteixi en un any. Els treballs, però, ja han començat, i ahir mateix un expert en escaneig de geometries va dur a terme la captura de les imatges del monument i del seu entorn a través d'un escàner làser dinàmic. Posteriorment, es recrearà el circ en escenaris virtuals que es podran visualitzar i recórrer a través de tauletes i telèfons mòbils. D'aquí a un any, seran els alumnes de l'institut Jaume I de Salou els que faran el tast de la nova aplicació. La previsió és que després aquesta nova eina docent arribi als centres escolars del país que ho desitgin. “Les noves tecnologies faran que els alumnes s'apropin a la realitat del circ”, segons Meritxell Blai, professora de l'institut salouenc, que va dir que l'eina s'adreçarà sobretot als alumnes de quart d'ESO i primer de batxillerat.

El circ de Tarragona és un espai ideal per realitzar un joc de simulació com aquest “perquè està situat en una àrea urbana dinàmica, lúdica, cultural i festiva. S'hi troben recintes museogràfics, el centre neuràlgic de la ciutat i diversos carrers que conserven vestigis del passat”, segons els seus impulsors. Josep M. Macias (ICAC), codirector del projecte juntament amb Juan José Ramos (UAB), va explicar que a través del joc i les noves tecnologies “es podrà interpretar la ciutat actual, condicionada per la realitat passada”.

Patrimoni

La troballa podria ser traslladada a algun museu de la demarcació de Tarragona o a algun centre de temàtica nàutica

Membres de la Societat Catalana de Recerca Subaquàtica van localitzar fa uns dies en aigües de Torredembarra el cep d'una àncora d'època romana. Es tracta d'una peça de plom que era a la part superior de les àncores que empraven els vaixells mercants romans. La peça va ser extreta de l'aigua pel Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya. “Veiem un perill d'espoliació molt gran i per impedir-ho vam extreure'l”, afirma el director d'aquest centre, Gustau Vivar. En aquests moments ja han començat els treballs per estabilitzar la troballa, que estava coberta de sorra i roques, i posteriorment podria ser traslladada a algun museu de la demarcació de Tarragona o a algun centre de temàtica nàutica.

Patrimoni

El conseller de Cultura es va comprometre ahir a actualitzar i a presentar el pla aquest 2016

El pla funcional de la Tabacalera, és a dir, el document que marcarà els usos i la distribució concreta de tots els espais del gran complex cultural en què s'ha de convertir l'antiga fàbrica de tabacs de Tarragona, estarà llest enguany. Santi Vila va dir ahir, en la seva primera visita institucional a Tarragona com a conseller de Cultura, que aquest era el seu compromís. Malgrat que ja hi havia un primer esborrany del pla funcional, Vila va destacar la necessitat d'actualitzar-lo: “Tenim el compromís d'actualitzar i resoldre el projecte aquest 2016”, va reblar.

No hi haurà gaires novetats respecte a la previsió inicial: l'edifici noble de la Tabacalera serà per al nou Museu Nacional Arqueòlogic de Tarragona. Però segons ha pogut saber aquest diari, sí que es confirma que un dels antics magatzems de l'antiga fàbrica, el número 6, es reservarà com a seu del centre de creació contemporània de Tarragona, un equipament llargament reivindicat pel sector cultural de la ciutat.

Al complex s'hi situarà també la biblioteca pública, la seu de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica i de la Reial Societat Arqueològica Tarraconense, que s'afegiran als tres serveis que ja es troben a la Tabacalera: la Capsa de Música, Tarragona Impulsa i l'arxiu històric. Pel que fa al centre de catalogació i classificació de materials arqueològics, que la Generalitat també preveia situar a la Tabacalera, estaria encara pendent d'aprovació, ja que el mateix consistori aposta perquè, més que un magatzem amb material arqueològic, fos un centre “viu” per al patrimoni.

Un cop enllestit el pla funcional es podrien desenvolupar els conseqüents projectes executius de cadascun dels equipaments que conformaran el complex cultural.

El conseller Santi Vila es va reunir amb l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, i amb altres representants dels departaments de Cultura del govern i del consistori per començar a perfilar els passos a seguir per “situar Tarragona com a epicentre de la cultura clàssica de Catalunya, esdevenir la capital del món clàssic del país”, segons l'alcalde. Pel conseller Vila, “la ciutat de Tarragona està cridada a tenir el lideratge que es mereix en matèria cultural, amb el patrimoni visible i amb el projecte d'una veritable ciutat de la cultura a través de la Tabacalera”. Vila va apuntar que ho farà “superant els dèficits actuals econòmics per a la millora del patrimoni i per resoldre deutes històrics, com és el cas de les biblioteques”.

Cultura

Enguany és la quarta edició i, com a novetat, els alumnes dels diversos centres han treballat conjuntament

Els alumnes de diversos centres del municipi de Constantí han presentat els seus treballs envers la vil·la romana de Centcelles. Els col·legis que han participat en aquesta activitat han estat l’Escola Centcelles, l’Escola Mossèn Ramon Bergadà, l’Institut Constantí i el Col·legi Turó.

Projectes de cada centre educatiu

Cada centre educatiu ha treballat en una àrea. L’Escola Centelles, on han participat els alumnes de 5è de primària, han estat els encarregats de realitzar una revista sobre Centcelles que s’encertarà en la revista del municipi. L’Escola Mossèn Ramon Bergadà, on també han treballat els alumnes de 5è de primària, han portat a terme una audio-guia de Centcelles a través de codis QR en anglès i àrab; mentre que, els alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Constantí han estat qui han realitzat un projecte pluridisciplinari de les àrees de llatí i informàtica amb l’execució d’espots publicitaris i una plataforma per a la participació anomenada ‘Kahoot sobre Centcelles’. Finalment, els alumnes de 1r d’ESO del col·legi Turó, han treballat l’entorn natural de la vil·la romana.

El director de l’Escola Centcelles, Samuel Montes, ha valorat l’experiència “molt positivament” ja que a banda del treball realitzat i el coneixement adquirit envers Centcelles, també ha destacat “la interactivitat que hi hagut entre els alumnes”.

Quarta edició

Enguany, aquesta iniciativa arriba a la seva quarta edició. El director del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (MNAT), Francesc Tarrats, ha volgut explicar que respecte a la novetat d’enguany, sobre el fet de treballar de manera conjunta tots els col·legis, permet que “els alumnes dels diversos centres educatius es poden conèixer entre ells i aprendre a treballar de diferent manera”. Referent a la presentació de l’exposició sobre Centcelles que es va presentar ahir, el director del MNAT ha afegit que “en un futur proper, no es descarta que viatgi i s’ampliï la itinerància per tal de donar-ho a conèixer”.

‘Centcelles, el nostre objectiu’

Aquest projecte, que es va iniciar a principis d’octubre, es de caire educatiu i de participació ciutadana envers el patrimoni. Els objectius són introduir noves formes d’accés al coneixement de l’època romana, a partir d’un monument clau de Constantí; plantejar una experiència de participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural més proper, amb l’objectiu d’implicar els joves en el seu coneixement; fomentar entre els participants el treball cooperatiu; incentivar propostes per al coneixement de Centcelles; i treballar a partir de les noves tecnologies.

Cal recordar que l’any 2014, aquest projecte, va rebre el Premi Didascàlia, a experiències docents, concedits en la XXII edició dels Premis Auriga.

Patrimoni

El MNAT va inaugurar ahir un mostra sobre el monument, amb un conjunt excepcional de documentació i material

Sobre el conjunt de Centcelles, un monument singular situat a Constantí, un dels tretze de Tàrraco declarats patrimoni mundial de la Unesco, hi planen moltes incògnites. Encara ara ningú no té del tot clar si es tracta d'un edifici religiós, un mausoleu, una vil·la romana o, segons les darreres interpretacions, un antic campament militar del segle V. “Centcelles continua sent un enigma per resoldre”, va dir Pilar Sada, conservadora del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, que ahir mateix va inaugurar una exposició sobre aquest monument.

En el muntatge Re-descobrint Centcelles, que estarà obert fins al 8 de gener del 2017, s'hi exposa per primer cop un conjunt excepcional de documents i materials generats pels investigadors que han passat pel monument al llarg dels anys. Destaquen els dibuixos realitzats per Lluís Domènech i Montaner i els seus alumnes de l'Escola Superior d'Arquitectura de Barcelona a l'inici del segle XX, i una selecció de material de l'Institut Arqueològic Alemany de Madrid, que va ser propietari de Centcelles fins al 1978, quan el govern alemany el va vendre a l'Estat.

Un altre dels atractius de l'exposició és que presenta una reconstitució arquitectònica de Centcelles, mitjançant noves tecnologies infogràfiques. Ferran Gris, responsable d'aquests treballs juntament amb Josep Anton Remolà, va destacar que la recreació l'han feta sense tenir en compte les diferents interpretacions sobre la seva funcionalitat.

Les restes visibles de Centcelles són les d'un edifici de més de 90 metres de llargada, presidit per l'anomenada sala de la cúpula, amb una impressionant decoració de mosaics. Va funcionar com a església gairebé fins al 1859, quan la finca va ser adquirida per Antoni Soler, que la va convertir en un mas. Ell mateix va explicar –en una carta al seu fill– que en desprendre's el guix del sostre havien aparegut el que semblaven unes pintures antigues. En realitat eren els mosaics, que a partir d'aquell moment van atraure nombroses estudiosos. La darrera interpretació sobre el monument és la proposada pel mateix Josep A. Remolà i per Meritxell Pérez. Segons ells, Centcelles va ser un campament, una base d'operacions dels exèrcits imperials a Hispània durant el segle V. “Res no és definitiu, però el cúmul d'indicis que tenim no fa inversemblant aquesta hipòtesi”, segons Remolà.

Segons el director del MNAT, Francesc Tarrats, la mostra “renova la mirada sobre Centcelles”, un monument “que ha tingut una repercussió social, econòmica i acadèmica des del renaixement”.

Dimecres, 20 abril 2016 08:47

Foto oficial del Nàstic al Circ romà

Esports

El primer equip del Nàstic va triar la capçalera del Circ romà per fer la foto oficial de la temporada

La plantilla del Nàstic al complet, incloent el cos tècnic i el cos mèdic, i també la presència del president Josep Maria Andreu, han realitzat la fotografia oficial de la temporada 2015-2016 a la capçalera del Circ romà de Tarragona.

Dimarts al migdia, després de la primera sessió d’entrenament setmanal, els jugadors i l’staff tècnic i mèdic grana ses van desplaçar fins a la Rambla Vella de Tarragona en l’autocar del Nàstic. Un cop allí, a les 13.30 hores, el president es s va unir a l’equip per posar conjuntament, davant els mitjans gràfics, en la fotografia oficial de la present temporada a la Liga Adelante.

Com a novetat, cal destacar que aquesta foto no s’ha realitzat davant la Llotja Presidencial del Nou Estadi, com és habitual. La gespa de davant de la capçalera del Circ romà, un dels vestigis més importants del llegat romà de la Tarraco Imperial, ha estat l’escenari escollit per immortalitzar aquesta imatge nastiquera. La d'ahir és la segona fotografia protocol·lària de la campanya –la primera es va realitzar el mes de novembre al Nou Estadi¬– després de les baixes i incorporacions que es van produir en el mercat de fitxatges d’hivern.

Turisme

La ruta turística fa un viatge per la tradició vitivinícola del territori, des de l’època romana fins a l’actualitat

En Philodamus, un productor de Roma, ens espera a l’amfiteatre -amb una àmfora- per donar-nos la benvinguda . El personatge ens explica que “el vi de Tàrraco és molt millor que el vi que és a punt d’arribar al port procedent de la Gàl·lia” i encara “molt més bo” que el que es fa a la Laietània. Així comencen les visites teatralitzades del Vi Tour Tarragona, un nou producte turístic que combina la història del vi i de Tarragona de forma amena. Es tracta d’una iniciativa impulsada per l’agència de viatges El Brogit, el Celler Mas Vicenç, la Vinícola de Nulles, Autocars Nika i el grup de reconstrucció Arqueoescena. Es programarà tots els segons dissabtes de mes, de les nou del matí a les dues del migdia, per un preu de 28 euros, i que s’estrenarà el 16 d’abril.

Les visites teatralitzades recorreren l'amfiteatre romà, el Celler Mas Vicenç i la Vinícola de Nulles

El viatge en el temps comença a l’amfiteatre, on Philodamus “ens introduirà d’una manera amena al món del vi en els temps romans, ens explicarà com es consumia i les seves varietats”, tal com assenyala Maribel Panosa, d’Arqueoescena. Seguidament, els visitants pujaran al bus, que els traslladarà fins al Celler Mas Vicenç, a Cabra del Camp, on un jove enòleg explicarà el paper dels monjos a l’hora de millorar la qualitat del vi en l’època del Cister. Després, el bus els portarà fins a Nulles, on deixarà els visitants a peu de vinya d’Adernats, la cooperativa de la Vinícola de Nulles. Allà, una jove pagesa els introduirà en els inicis del cooperativisme i les feines del camp a principis del segle XX i acompanyarà al grup fins a l’edifici modernista, on explicarà les seves qualitats arquitectòniques. La visita s’acabarà amb un tast de vins i caves Adernats, de la DO Tarragona, maridats amb oli produït a la cooperativa.

Reivindicar la tradició del vi del territori

És la primera vegada que un producte turístic vincula la història i el vi del territori. El cap del departament d’enoturisme de la Vinícola de Nulles, Francesc Boronat, explica que “Tarragona és un territori que escriu la seva història en vi”, alhora que afegeix: “No enteníem com pot ser que no hi hagués un recorregut de cellers que expliqués la història”. La gerent d’El Brogit, Meritxell Omellà, destaca que “buscàvem una proposta on la gent aprengués què hi ha al darrera d’una ampolla de vil, sense adonar-se”.

Patrimoni

Les prospeccions a la zona del carrer Ferrers permeten identificar les restes

Les excavacions arqueològiques que l'empresa Còdex està duent a terme a les restes arqueològiques del circ romà de Tarragona evidencien la presència de noves graderies de la cara nord d'aquest monument. Les mostres que s'han pogut observar en les primeres prospeccions que ha fet l'equip d'arqueòlegs durant les darreres dues setmanes evidencien que les tasques de condicionament que es preveu que es duguin a terme molt aviat en aquest espai deixin al descobert diverses fileres de graderies del circ de l'antiga ciutat de Tàrraco, que podrien trobar-se en bon estat per ser interpretades juntament amb les restes d'aquest monument que es troben a la plaça dels Sedassos i a la capçalera del circ.

En aquest sentit, l'arqueòloga municipal de l'Ajuntament de Tarragona, Imma Teixell, va destacar que les primeres aproximacions en aquest terreny permeten augurar que “les restes es troben en bon estat de conservació” i mostren la convivència dels elements del patrimoni romà amb els usos posteriors que es van donar a aquest espai durant l'edat mitjana i èpoques posteriors, una barreja que, segons Teixell i la regidora de Patrimoni de l'Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria, “augmenta l'interès per mostrar aquestes restes a la ciutadania”.

El consistori preveu que les tasques de condicionament de l'espai del carrer Ferrers i la plaça dels Sedassos permetin obrir un espai obert que serveixi per interpretar les restes i que estigui finalitzat el primer semestre de l'any vinent.

Pàgina 7 de 12

Publicitat