Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, aceptes l'ús que en fem.

Publicitat

Morell de cap roig

Aquest ànec no és massa freqüent a Catalunya, però a les nostres comarques tenim la sort de tenir diverses parelles reproduint-se

Mascle de morell de cap roig Mascle de morell de cap roig Fotografies: ENRIC PÀMIES
Medi Ambient Enric Pàmies / Birding Catalunya
Divendres, 06 Setembre 2024 07:56

El morell de cap roig (Aythya ferina) és un ànec ben peculiar. El mascle té el cap de color vermell fosc, ventre, dors i ales de tons grisos clars, pit i coll quasi negres i la punta de la cua també és negra.

La femella és ben diferent: de tons generalment marrons una mica vermellosos, amb les ales i cos una mica més grisos, i el cap de color més aviat crema.

En ambdós casos el bec és negre i, depenent de l’època té una part més clara.

Aquest ocell mesura entre 42 i 49 cm, amb una envergadura d’ales de fins a 75 cm.

02 Morell de cap roig

Femella de morell de cap roig (E.P.)

És un ànec força escàs a Catalunya, on cria de forma habitual a punts concrets del Delta de l’Ebre, Camp de Tarragona, Plana de Lleida o Baix Llobregat, i a l’hivern també es pot veure en altres indrets com els Aiguamolls de l’Empordà.

Al Camp de Tarragona es pot observar com a reproductor a la Séquia Major, realitzant de tant en tant moviments cap a la Torre d’en Dolça o les basses properes a la depuradora de Reus. També hi ha un lloc curiós on hi és habitual, tot i trobar-se al mig d’una zona urbanitzada: a l’estany de l’Anella Mediterrània de Tarragona.

A l’hivern els podem veure de forma puntual a altres zones humides de les nostres comarques.

03 Morell de cap roig

Els seus colors el fan inconfusible (E.P.)

Com ja heu pogut llegir, es tracta d’un ànec que només observem a zones humides amb força vegetació palustre on es puguin sentir a recer i on també puguin construir el seus nius.

Com la majoria d’ànecs, no és gens habituals trobar-los al mar, ni tampoc a rius amb certa corrent.

Tot i no ser molt nombrós a nivell català, és força habitual que allà on habiti hi puguem trobar algunes desenes d’exemplars.

04 Morell cap de roig

Perfil d’una femella (E.P.)

La seva alimentació és ben variada, i comprèn des de vegetació aquàtica o llavors, fins a petits peixos o insectes i crustacis.

Les condicions de l’aigua determinaran si és o no una bona zona per a que hi visquin i hi criïn ànecs de diferents espècies, com també les fotges comunes o els cabussons emplomallats. Per aquest motiu, és molt important que es mantinguin correctament les zones humides del Camp de Tarragona, i tinguin una bona qualitat d’aigua, vegetació i aliment per a ser un lloc apte per a tots aquests animals.

05 Morell de cap roig

Morell de cap roig fora de l’aigua (E.P.)

Anuncia't a infocamp.cat, dona suport al periodisme rigorós de proximitat.

Publicitat

Segueix-nos a Bluesky

Per rebre en temps real els titulars d'InfoCamp 

@infocamp.cat